Motocykliści, bardziej niż kierowcy samochodów, narażeni są na urazy podczas wypadku czy kolizji. Każdy, kto wsiada na motocykl powinien uzmysłowić sobie ryzyko utraty życia i zdrowia w wyniku niebezpiecznych zachowań, w tym przekraczania dopuszczalnej prędkości, czy jazdy slalomem pomiędzy pojazdami. Pamiętajmy, że niższa prędkość nie zawsze uchroni od wypadku, ale jego skutki będą na pewno mniejsze. Apelujemy o rozwagę i rozsądek na drogach, ale też o kulturę i życzliwość. Wszyscy jesteśmy równoprawnymi użytkownikami dróg.
Motocyklisto:
- używaj kierunkowskazów i patrz w lusterka,
- odpowiednio wcześnie sygnalizuj zamiar skrętu,
- zawsze dostosowuj prędkość do warunków na drodze,
- skrzyżowania pokonuj wolno, wolno też do nich dojeżdżaj, zawsze miej na uwadze, że możesz znajdować się w martwym polu innego kierowcy,
- miej na uwadze, że środek pasa nie jest najbezpieczniejszym miejscem do jazdy,
- uważaj na pieszych; przepuszczaj na pasach przechodniów, pokaż wszystkim, że motocykliści potrafią zachować się kulturalnie,
- ważny jest też odpowiedni ubiór - jaskrawe, żywe kolory zwiększają widoczność, fluorescencyjne wstawki w kurtce, spodniach, czy na butach sprawią, że zostaniesz szybciej dostrzeżony.
Kierowco samochodu:
- niezwykle ważne jest zachowanie bezpiecznego odstępu od motocykla - przy wyprzedzaniu zachowaj odległość co najmniej 1 metra,
- szczególnie niebezpieczne są skrzyżowania – wiele kolizji z motocyklami zdarza się właśnie tam,
- bądź wyjątkowo uważny podczas skrętu w lewo – trudno jest ocenić prędkość motocykla, a jego kierunkowskaz może być przypadkowo włączony lub nie wyłączył się automatycznie po skręcie; bądź czujny na inne sygnały, takie jak ruch głowy motocyklisty, sugerujący sprawdzanie drogi przed skrętem lub pochylenie ciała w jedną ze stron,
- motocykliści są równoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, więc należy szanować ich prawo do jazdy,
- nie zapominaj dawać kierującym motocyklami przestrzeni do zmiany pasa i odpowiednio wcześnie sygnalizuj manewr, jaki zamierzasz wykonać,
- sprawdzaj lusterka, pamiętaj o martwym polu, szczególnie przy zmianie pasa - motocykl jest na tyle mały, że cały może znaleźć się w martwym polu.