Na jakiej platformie założyć sklep internetowy?

E-handel w Polsce rozwija się ostatnio wyjątkowo dynamicznie. Nic więc dziwnego, że coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na prowadzenie sprzedaży w sieci. Ty też chcesz założyć własny sklep internetowy? Przed Tobą wybór odpowiedniej platformy e-commerce. Sprawdź, jakie rozwiązania można znaleźć na rynku. Poznaj zalety i wady każdego z nich. Dowiedz się, jak założyć e-sklep, który przyciągnie klientów i będzie mógł się rozwijać.

Czy warto prowadzić własny e-sklep?

Czy wiesz, że według zeszłorocznego raportu ,,E-commerce w Polsce’’ już 77% internautów robi zakupy w sieci? Liczba ta najpewniej będzie jeszcze rosła. Dlaczego? Otóż zmieniają się nawyki zakupowe konsumentów. Ludzie coraz chętniej kupują online, gdyż jest to dla nich wygodne, bezpieczne i szybkie rozwiązanie. Dzisiaj już niemal wszystko można kupić bez wychodzenia z domu, w tym także produkty spożywcze.

Planujesz założyć swój biznes w branży e-commerce? A może jesteś przedsiębiorcą i myślisz o poszerzeniu swojej działalności o sprzedaż w Internecie? W obu przypadkach jak najbardziej jest to dobry pomysł. Zyskasz szansę na większą sprzedaż. Jeśli chcesz odnieść sukces, idź z duchem czasu. Staraj się dostosowywać do trendów panujących na rynku oraz obecnych wymagań konsumentów.

Oto, co zyskasz, jeśli zdecydujesz się założyć własny sklep internetowy:

  • kanał sprzedażowy dostępny dla klientów 24/7,
  • dostęp do szerokiego grona klientów,
  • narzędzie do promocji firmy w Internecie,
  • większą rozpoznawalność na rynku,
  • możliwość dotarcia do odbiorców niemal na całym świecie,
  • wygodny, łatwy i stały kontakt z klientami,
  • narzędzie do analizy wyników.

Jak założyć sklep internetowy?

Czego potrzebujesz do uruchomienia swojego sklepu online? Przede wszystkim atrakcyjnej domeny, skutecznego hostingu oraz odpowiedniej platformy e-commerce.

Jeśli chodzi o domenę, to jest to unikalny adres strony internetowej w sieci. Składa się z nazwy oraz rozszerzenia (np. twojsklep.pl). Jak powinna wyglądać Twoja domena? Otóż najlepiej, gdy będzie krótka, łatwa do wymówienia i zapamiętania oraz chwytliwa. Warto, aby była to nazwa Twojego sklepu. Dzięki temu klienci kojarzyć będą adres internetowy właśnie z Twoim biznesem.

Kolejnym bardzo istotnym elementem jest hosting, który umożliwi szybkie, sprawne i bezawaryjne działanie e-sklepu. Nie zapominaj, że Twój sklep internetowy powinien być dostępny dla klientów przez cały czas, 7 dni w tygodniu i o każdej porze dnia i nocy. Tak będzie właśnie dzięki dobremu hostingowi. Wybierając sprawdzoną usługę, nie musisz się obawiać, że strona internetowa Twojego sklepu przestanie w którymś momencie działać – np. w czasie trwania dużej akcji promocyjnej.

No i wreszcie przyszedł czas na platformę e-commerce, bez której założenie sklepu internetowego jest niemożliwe. Dzięki niej sklep będzie działał prawidłowo, a klienci będą mogli dodawać produkty do koszyka i dokonywać płatności. Na rynku znaleźć można 4 popularne rodzaje platform, o których przeczytasz w dalszej części tego artykułu. Jednym z nich są oprogramowania Open Source. Najpopularniejszą tego typu platformą e-commerce w naszym kraju jest PrestaShop, która wyprzedza WooCommerce i Shoper. Warto wziąć to pod uwagę.

Jaką platformę e-commerce wybrać?

Aby wybrać odpowiednią platformę e-commerce, warto na początku określić swoje główne cele biznesowe. Pomyśl więc, jak ma wyglądać Twój e-sklep oraz jakie powinien mieć funkcjonalności. Najlepiej od razu myśl o własnej firmie przyszłościowo i bierz pod uwagę jej rozwój. Zastanów się, jakie z biegiem czasu mogą pojawić się dodatkowe potrzeby, gdy Twój e-biznes się rozrośnie.

Po dokładnej analizie potrzeb i oczekiwań można wybrać najlepszą dla danego przedsiębiorstwa platformę. Dla małych i średnich firm idealnym rozwiązaniem są wspomniane już platformy typu Open Source albo też ewentualnie Saas, które są najtańsze. Poniżej przeczytasz o wszystkich czterech rodzajach platform i poznasz ich wady i zalety.

Platformy Open Source

Jest to bardzo popularne rozwiązanie, które pozwala na dużą swobodę w modyfikacji. To idealny wybór dla firm, które chcą się rozwijać i myślą poważnie o sprzedaży online. Oprócz PrestaShop platformami tego typu są też np. Magento i WooCommerce.

Zaletą platform Open Source jest duża elastyczność – możesz więc wprowadzać zmiany i tworzyć dowolne funkcjonalności. Masz dostęp do kodu źródłowego strony WWW i możesz dowolnie go edytować. Dostępna jest tutaj duża ilość gotowych modułów i dodatków rozszerzających możliwości platformy. Dostajesz też szeroki wybór szablonów graficznych dla różnych branż. Częste aktualizacje systemu od twórców platformy gwarantują bezpieczeństwo.

Wdrożenie, zainstalowanie i dostosowanie sklepu wymaga jednak zatrudnienia specjalistów i bywa kosztowne. Najlepiej więc wybrać firmę, która zapewni kompleksową obsługę, od wdrożenia po wsparcie techniczne i doradztwo. Pamiętaj też, że za niektóre funkcjonalności i integracje z zewnętrznymi narzędziami, czasem trzeba jeszcze dopłacić. Finalna cena sklepu zależy więc od konkretnego projektu i indywidualnych potrzeb.

Własny sklep online. Sprawdź, jaką platformę e-commerce wybrać

Platformy SaaS (Software as a Service)

Kolejnym rozwiązaniem są platformy oparte o model SaaS (,,chmurowe’’). Nie trzeba tutaj inwestować w serwery – platforma jest utrzymywana w chmurze dostawcy. Jest to opcja dla małych i średnich firm, które nie oczekują wdrażania skomplikowanych modułów i chcą jak najszybciej rozpocząć sprzedaż. Platformy SaaS to m.in. Shoper, Shopify czy SkyShop.

Oprogramowania tego typu są dosyć tanie, a w cenie jest też hosting. Czas wdrożenia sklepu jest krótki – sklep z podstawową grafiką i funkcjami można uruchomić już w ciągu kilku dni. Platformy SaaS są też łatwe w obsłudze, mają intuicyjny panel administracyjny, który nie wymaga specjalnej wiedzy technicznej do prowadzenia sklepu.

Mają jednak też wiele wad, do których zaliczyć można małą elastyczność. Klient jest tutaj uzależniony od dostawcy. Nie może wprowadzać indywidualnych rozwiązań i integracji. Lista funkcji i integracji jest ograniczona. Istnieje też ryzyko utraty danych w przypadku zamknięcia usługi przez dostawcę. Poza tym sprzedawca nie jest właścicielem sklepu, a tylko go wynajmuje.

Pomimo, że jest to gotowe rozwiązanie i łatwo za jego pomocą uruchomić sklep, to jednak potrzebny jest czas na naukę i umiejętność konfiguracji. Często konieczne jest zatrudnienie pracownika lub zlecenie na zewnątrz, co ostatecznie podnosi koszty wdrożenia.

Platformy oparte na licencji

Platformy oparte na płatnej licencji są jednym z najkosztowniejszych rozwiązań. To opcja wyłącznie dla dużych firm, które stawiają na rozwój i są w stanie zainwestować sporo pieniędzy.

Ich mocną stroną jest z pewnością możliwość prezentowania szerokiej bazy produktów oraz obsługi dużej liczby zamówień w ciągu minuty. Zapewnione są tu szybkość ładowania i bezpieczeństwo danych. Platformę można rozwijać poprzez różne opcje modyfikacji i konfiguracji.

Wadą jest już wspomniana bardzo wysoka cena, ale też długi czas realizacji. Z jednej strony jest tutaj możliwość rozwoju, z drugiej jednak potrzeba ciągłej pracy – nie jest to więc gotowe rozwiązanie.

Platformy dedykowane

Sklep online, który jest budowany od zera na dedykowanej platformie, niestety również wymaga zainwestowania dużej kwoty. Na to rozwiązanie mogą zdecydować się wymagające osoby, które mają spory budżet, ale też specyficzne potrzeby i są gotowe poczekać. Projekt zajmuje mnóstwo czasu, a praca nad nim pochłania wielu fachowców.

Sprzedawca dostaje sklep szyty na miarę oraz gwarancję bezpieczeństwa. Jest jednak uzależniony od jednej firmy – przekazanie systemu innej agencji może być czasochłonne. Konieczny jest tu też ciągły rozwój systemu.

Dlaczego założenie e-sklepu warto powierzyć agencji?

Chcesz założyć swój e-sklep, ale wybór domeny, hostingu i platformy e-commerce przyprawia Cię o zawrót głowy? Kwestie techniczne są Ci zupełnie obce? Nie masz czasu na poznawanie tajników e-commerce i potrzebujesz wsparcia specjalisty? Nawiąż współpracę z agencją marketingu internetowego WeNet.

Fachowcy stworzą dla Ciebie e-sklep, który będzie zgodny z Twoimi oczekiwaniami i dopasowany do potrzeb Twojego biznesu. Dostaniesz wszystko, czego potrzebujesz, aby skutecznie sprzedawać w sieci. Najważniejsze zalety wyróżniające ofertę to:

  • nowoczesny i funkcjonalny e-sklep oparty o platformę PrestaShop,
  • dobry hosting, domena, certyfikat SSL, niezbędne regulaminy – wszystko w pakiecie,
  • integracja z zewnętrznymi narzędziami takimi jak systemy płatności, systemy magazynowo-księgowe, firmy kurierskie itd.,
  • wsparcie i doradztwo specjalisty e-commerce, który będzie służył pomocą przez cały czas współpracy,
  • sklep internetowy na własność – będziesz jedynym jego właścicielem,
  • dostęp do nowoczesnych i sprawdzonych narzędzi, które pomogą Ci w zwiększaniu sprzedaży,
  • możliwość rozwoju własnego e-biznesu.

Ponadto, sklep stworzony przez specjalistów będzie responsywny (dostosowany do urządzeń mobilnych), przyjazny i intuicyjny w obsłudze, estetyczny pod kątem wizualnym oraz dopasowany do danej grupy docelowej i branży.

Jeśli zależy Ci na tym, aby Twój sklep internetowy sprzedawał, myśl przyszłościowo i wybierz profesjonalne rozwiązanie. Otrzymasz sklep zgodny z aktualnie panującymi na rynku trendami i taki, który będzie mógł się rozwijać. Dowiedz się więcej o ofercie na WeNet.pl.