Szybka i bezpieczna droga łącząca północną część województwa z jego stolicą - Białymstokiem. Taka powinna być planowana trasa Via Carpatii. Podczas konferencji samorządowcy z województwa podlaskiego po raz kolejny zaapelowali o budowę ekspresowej drogi między Augustowem a Białymstokiem.


Wspólne stanowisko 39 samorządów regionu

W środę na konferencji prasowej w Sztabinie samorządowcy zaprezentowali swoje stanowisko. Przekonywali, że dwupasmowa Via Carpatia powinna przebiegać śladem obecnej Drogi Krajowej nr 8, łączącej Białystok z Augustowem. Decyzje w sprawie wyboru wariantu mają zapadać jeszcze w tym roku.

W konferencji prasowej wzięli udział między innymi Prezydent Suwałk Czesław Renkiewicz, Zastępca Burmistrza Augustowa Filip Chodkiewicz, Starosta Augustowski Jarosław Szlaszyński, Starosta Sokólski Piotr Rećko, Starosta Białostocki Roman Czepe, Starosta Suwalski Witold Kowalewski oraz kilkunastu wójtów z kilku powiatów. Augustów reprezentował również Radny Powiatu Augustowskiego Michał Kotarski.

Przypomnijmy, że niezależni eksperci, którym GDDKiA zleciła opracowanie wielokryterialnej analizy wariantów przebiegu drogi, w przygotowanym Sudium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym, najwyżej ocenili i wskazali jako najlepszy do realizacji tzw. wariant czwarty przebiegu tej trasy - czyli ten proponowany przez samorządowców z regionu. Fachowcy w swoim dokumencie jasno orzekli, że najkorzystniejszy z przebiegów, to właśnie przebieg po obecnym śladzie DK8.

Szereg argumentów samorządowców

Jednym z najważniejszych argumentów jest bezpieczeństwo i czas przejazdu z Augustowa i okolic do Białegostoku. Trasa wiodąca przez Knyszyn i Grajewo byłaby dłuższa o blisko czterdzieści kilometrów.Proponowany przez ekspertów i samorządowców tzw. wariant czwarty, nie przechodzi przez zwartą zabudowę oraz omija duże miejscowości. Samorządowcy przypominają, że Białystok jest stolicą województwa i siedzibą wielu podmiotów oraz instytucji, z którymi mieszkańcy muszą na co dzień kontaktować się w celu załatwienia różnych spraw.

Proponowany przez samorządowców wariant będzie najmniej ingerował w środowisko naturalne.

Decyzja w sprawie przebiegu trasy Via Carpatia ma zapaść w tym roku.